Der stilles ikke så store krav til perfektion i øvelserne som i traditionel lydighed, og måske er det derfor, at rally er ved at få godt tag i danske hundeejere. Konkurrenceformen ligner i høj grad den daglige træning, hvor man roser og motiverer hunden.

Siden 2006 har der været afholdt prøver i Danmark.

Hund og fører skal gennemføre en bane i nummereret rækkefølge. Banen, som er opsat af en rally dommer, er forskellig fra den ene konkurrence til den anden, og deltagerne får først kendskab til banens opsætning lige før konkurrencen.

Skiltesymbolerne viser nogle af de øvelser der bruges, men der findes forskellige regler og skilte. På hvert skilt står der oplysninger om hvilken øvelse, der skal udføres. Der afgives point for hver af øvelsernes udførelse.

Hundeføreren må ikke berøre hunden eller uddele godbidder, men må gerne kommunikere/rose/animere hunden gennem tale og kropssprog under øvelsen.

Prøverne gennemføres på en bane med 10 – 20 skilte. Hundeføreren skal selv finde vej rundt på banen og sørge for, at hunden får gjort øvelserne rigtigt. Alt foregår i et rask tempo, og der er ingen krav om, at der skal bruges særlige kommandoer.

Vigtigst af alt er glæden, udstrålingen og samarbejdet mellem hund og fører.

Prisen for ovenstående er i 2021 Kr. 1275,- som også dækker:

• Medlemskab af DcH-Svendborg
  • Medlemskab i DcH landsforening